مقالات گردشگری

حمل و نقل عمومی در استانبول

حمل و نقل در استانبول

حمل و نقل عمومی در استانبول

شهر توریستی استانبول در قسمت شمال غربی کشور ترکیه، سالانه توسط میلیون ها نفر گردشگر مورد بازدید قرار می گیرد و طبعا همه ی این تعداد توریست، دارای اتومبیل شخصی نمی باشند و برای گشت و گذار و جابجایی در این شهر، به وسایل نقلیه ی عمومی نیازمندند. این شهر توریستی سیستم حمل و نقل عمومی پیچیده و کاملی دارد، که جابجایی ساکنین شهر و گردشگران را به خوبی و با نظم مثال زدنی انجام می دهد. اگر مسافر تور استانبول هستید و یا میخواهید در آینده سری به این شهر زیبا بزنید، تا انتهای این مقاله ی مختصر و کوتاه همراه ما باشید.

 

در استانبول، حمل و نقل عمومی از چه روش هایی انجام می شود؟

سیستم حمل و نقل عمومی افراد در شهر استانبول از شبکه ی مترو، اتوبوس، تاکسی، تراموا و کشتی و قایق بهره می گیرد که بسته به مسافت و مقصد سفرتان، باید یکی از آنها را انتخاب کنید. البته معیار هایی مثل میزان هزینه، محدودیت زمانی و مقدار بار نیز می تواند در این تصمیم گیری دخیل باشند. فراموش نکنید که در این کلانشهر توریستی، «ترافیک» یک پدیده ی عادی و همیشگی به شمار می رود و ضمن رفت و آمد با تاکسی یا اتوبوس، باید این مقوله را هم در نظر بگیرید.

سیستم متروی استانبول

شبکه ی متروی شهر استانبول، شامل 4 خط به نام های M1 تا M4 و یک مینی میترو به نام M6 می باشد که به خوبی در سرتاسر این شهر گسترده شده اند. خط M5 و همینطور سه خط دیگر نیز در حال احداث می باشند و طبق اعلام عمومی شرکت متروی استانبول، به زودی بهره برداری می شوند. تمامی این خطوط، همه روزه از ساعت 6 صبح تا 12 بامداد مشغول فعالیت می باشند و برای هر بار ورودی تنها 2.5 لیره دریافت می کنند. مهم ترین خط متروی این شهر، M1 می باشد که با 26 کیلومتر مسافت، محله ی «آکسارای» در مرکز شهر را به فرودگاه آتاتورک متصل می کند و همیشه جزو شلوغ ترین مسیرهای متروی استانبول می باشد. خط بعدی یعنی M2، «حاجی عثمان» را به منطقه ی «ینی کاپی» متصل می کند و در حدود 24 کیلومتر درازا دارد. نزدیک ترین راه دسترسی از طریق مترو به «میدان تکسیم» و منطقه ی معروف «شیشلی» همین خط می باشد. خط M3 هم برای ارتباط «پایانه ی کرازلی» با «المپیاد»، و خط M4 هم برای ارتباط «کاوسان تپه» با «کادیکوی» مورد استفاده قرار می گیرد. چهار خطوط در حال احداث هم قرار است که رابطی میان بخش آسیایی و اروپایی این شهر باشند. لازم به ذکر است که قطارهای این خطوط همگی به طور میانگین بین هر 3 تا 10 دقیقه، یکبار به هر ایستگاه می رسند.

نقشه مترو استانبول

سیستم تراموای استانبول

همانطور که می دانید، تراموا به صورت قطار هایی کوچک و بر روی ریل های درون شهری حرکت می کند و به «واگن برقی» نیز معروف می باشد. این وسیله ی نقلیه که نه خیلی سریع است و نه خیلی کند، برای گردشگران محبوبیت زیادی دارد؛ چرا که مسافران در آن می توانند در حین مسافرت به تماشای مناظر زیبای شهری هم مشغول شوند. این وسیله ی نقلیه به بیشتر محله های شلوغ و پر تردد شهر استانبول راه دارد و هزینه ی بلیط آن، قدری کمتر از مترو می باشد.

سیستم اتوبوس درون شهری استانبول

اتوبوس، تقریبا برای بیشتر جوامع شهری، پدیده ای آشنا و شناخته شده می باشد که راحتی استفاده از آن، مهم ترین مزیت آن است. با اتوبوس های درون شهری استانبول، تقریبا به تمامی نقاط این شهر می توانید سفر کنید و با استفاده از کارت حمل و نقل، هزینه ی مسافت طی شده ی خود را بپردازید. سیستم اتوبوس های درون شهری استانبول، یکی از ارزان ترین راه های جابجایی افراد در این شهر به شمار می رود.

اتوبوس در استانبول

تاکسی در استانبول

در خیابان های شهر استانبول مثل هر جای دیگری، تاکسی های زرد رنگ به فراوانی وجود دارند و آماده ی خدمت رسانی به مسافران می باشند. نکته ی جالب در رابطه با تاکسی های استانبول این است که اگر تعداد افراد شما برای مسافرت بیش از دو نفر باشد، تنها نیمی از کرایه را باید پرداخت کنید که سفرتان را بسیار مقرون به صرفه می کند. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که پرداخت عوارضی اتوبان های استانبول، بر عهده ی مسافران می باشد. نکته ی دیگری که بهتر است بدانید این است که نرخ های پیشنهاد شده توسط رانندگان تاکسی در این شهر، بسیار متفاوت از یکدیگر است؛ بنابراین بهتر است که قبل از سوار شدن به تاکسی، در رابطه با مسیر درخواستی و کرایه ی آن، با رانند به توافق کامل برسید.

تورهای گردشگری ترکیه

کشتی های مسافربری

کشتی های مسافربری در استانبول

اگر به نقشه ی شهر استانبول نگاه مختصری بیندازید متوجه می شوید که فقط برای تردد بین دو منطقه ی آسیایی و اروپایی این شهر می توانید از کشتی استفاده کنید. برای این منظور اسکله های مسافربری متعددی در کناره های آب های جدا کننده ی این دو قسمت به وجود آمده اند که بلیط کشتی هایشان را در حدود 3 لیره به فروش می رسانند. مسافرت با این کشتی ها، فرصت مناسبی برای بازدید از مناطق آبی شهر استانبول فراهم می کند که مهم ترین مزیت این روش حمل و نقل نیز می باشد.

نکات مهم برای راحتی حمل و نقل عمومی در استانبول

در استانبول، یک نوع کارت الکترونیکی توزیع می شود که “استانبول کارت” نام دارد و از طریق آن می توانید هزینه ی کرایه های مترو، اتوبوس و ترواموا را تنها در عرض چند ثانیه پرداخت کنید. این کارت توسط باجه های مخصوص تعبیه شده در سطح شهر شارژ می شود و تا سقف 40 درصد تخفیف را هم برای پرداخت کرایه ها، در نظر می گیرد. استانبول کارت، مزایای دیگری هم دارد که از مهم ترین آنها می توان به اینترنت رایگان درون شهری، راهنمای جابجایی در شهر و همینطور اجازه ی ورود رایگان به موزه های تحت پوشش، اشاره کرد. برای تهیه ی این کارت، دو راه وجود دارد که شناخته شده ترین آن، مراجعه به باجه های توزیع بلیط در تمامی پایانه ها و ایستگاه های حمل و نقل درون شهری است که مزایایی هم به همراه دارد. راه دوم و ساده تر نیز مراجعه به سامانه ی این سرویس یعنی istanbultouristpass.com می باشد که مراحل مخصوص به خود را دارد.

تور های استانبول

مشاهده تورهای آفری ، ارزان قیمت و تخفیف دار استانبول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *