هیچ محصولی یافت نشد.

تور طبيعت گردی کوير ریگ جن

تورهای کوير ریگ جن با رعايت کامل موارد بهداشتی تحت نظارت شرکت ضدعفونی پاک نهاد

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن یکی از زیبایی های طبیعت است. این منطقه علی رغم مخاطرات و داستان های ترسناکی که اهالی روستاها و بومیان منطقه از آن نقل می کنند یکی از مقاصد زیبای گردشگری ماجراجویانه برای طبیعت گردان حرفه ای و کویرنوردان است. به همین دلیل نیز هیچگاه از نظر دوستداران طبیعت و محیط زیست دور نمانده است.

سون هدین در سال ۱۹۰۰ میلادی این کویر را کشف کرد و بعد از آن نیز آلفونز گابریل در سال ۱۹۳۰ از نزدیکی این کویر عبور کرد؛ اما هیچ کدام از آنها نتوانستند از بخش مرکزی عبور کنند و در نتیجه عبور از قسمت مرکزی ریگ جن برای کویرنوردان به صورت رویایی باقی ماند.

تا اینکه در سال ۱۹۹۷ علی ‌پارسا کویر شناس مقیم آمریکا این رویا را به حقیقت مبدل ساخت. علی پارسا با تجهیزات کامل و با خودرو وارد کویر ریگ جن شد و پس از آن کویرنوردان دیگر نیز توانستند از ریگ جن عبور کنند.

طبیعت بکر کویر جن

هیچ‌گونه علایمی از حیات در این کویر اسرار آمیز و ترسناک دیده نمی ‌شود. نمکزار های این منطقه محل دفن موجودات زنده بسیاری است زیرا تقریبا هیچ موجود زنده ای از باتلاق‌های سهمگین این کویر جان سالم به در نخواهد برد. هیچ گونه چشمه یا چاه آبی در ریگ جن وجود ندارد و یکی از گرم ترین مناطق کشورمان ایران است.

سفر به این ناحیه برای افراد ناوارد به شرایط کویر بسیار مخاطره آمیز است؛ چرا که فرو رفتن در گل و لجن و باتلاق های فراوان ریگ جن یکی از متداول ترین اتفاقاتی است که امکان دارد در این کویر به وقوع بپیوندد.

برای سفر به ریگ جن حداقل باید به اندازه دو هفته آب، غذا، بنزین و سایر لوازم مورد نیاز را به همراه داشته باشیم. آسمان پر ستاره شبهای ریگ‌ جن و لذت ماجراجویی در ریگ های روان به سختی های راه می ارزد.

علت نام گذاری کویر ریگ جن

جن در لغت به معنی مخفی و پوشیده است و جنیان به علت مخفی بودن از انظار عمومی، به جن (نامرئی) نامگذاری شده اند، چرا که انسان ها نمی توانند آنها را ببینند. جنت در لغت یعنی بهشت چراکه ما نمی توانیم آن را ببینیم و جنین نیز که در رحم مادر قرار دارد به معنی طفل می باشد و چون مخفی است و نمی توان آن را دید به آن جنین می گویند.

با توجه به مقدمه فوق، علت اینکه این کویر به این نام معروف شده است این است که به علت عدم وجود منابع آب و همینطور وجود موانع طبیعی از جمله باتلاق های نمکی و تپه های ماسه ای مرتفع در ریگ جن، سالهای متمادی عرصه پهناور این کویر برای انسان پوشیده بود. عده‌ای دیگر نیز می گویند که چون این کویر گرمای بسیار شدیدی دارد و در قرآن نیز گفته شده است که جنس جن از گرما و آتش است پس به این کویر می‌توان نام جن را اطلاق کرد.

می گویند که قدرت های متافیزیکی در این منطقه وجود دارد،یکی از آنها صدایی هولناک است که از حرکت باد بر روی تپه های ماسه ای ایجاد می شود. دیگری اختلاف زیاد دمای شب و روز است که باعث خرد شدن سنگ ها شده و صدایی عجیب تولید می کند که مردم به آن گریه سنگ می گویند.

مسیر مناسب برای رسیدن به کویر ریگ جن

ابتدا باید به شهرستان گرمسار و پارک ملی دشت کویر رفته و از آنجا به جاده سنگفرش ملک آباد و سپس به سمت کویر برانید. بهترین وسیله برای رفتن به کویر ریگ جن استفاده از جیپ های سبک وزن است که باید کاملاً مجهز باشند و نقشه، وسایل ارتباطی و ماهواره ای مانند GPS، آب آشامیدنی، غذا و وسایل ایمنی لازم را به مدت حداقل ۲۰ روز به همراه خود داشته باشید. هرگز دوربین عکاسی را فراموش نکنید؛ چرا که می توانید عکس های بسیار زیبا و خلاقانه ای از این کویر بگیرید.

چرا به ریگ جن مثلث برمودای ایران گفته می شود؟

همانگونه که می دانید تلماسه های فراوان، باتلاق های نمکی، پوشش گیاهی بسیار اندک و شنزارهای روان از جمله ویژگی های ناحیه کویری ریگ جن به شمار می‌روند و به علت همین باتلاق های نمکی است که سفر به این منطقه بسیار مشکل است.

این باتلاق ها تاکنون جانداران بسیاری را به کام مرگ کشانده و سبب گشته است که افسانه‌های بسیاری در مورد این ناحیه گفته و شنیده شود. از این رو به این منطقه مثلث برمودای ایران می گویند که علت آن ترسناک بودن این ناحیه است و جز این هیچ شباهتی بین این ناحیه و مثلث برمودا وجود ندارد.

آب های شیرین در ریگ جن

آب های موجود در کویر ریگ جن بسیار شور و تلخ هستند و تمامی آنها در فاصله های دور از هم قرار گرفته اند. تنها رودخانه ای که آب آن شیرین است حبله است که در محدوده شمالی و حاشیه ریگ جن قرار دارد.

افسانه‌های کویر ریگ جن

مردم بومی اطراف این کویر که چوپان ها و ساربان ها هستند می‌گویند که این منطقه نفرین شده است و توسط ارواح پلید حکومت می شود، آنها معتقدند که اگر کسی به ریگ جن برود بلافاصله ناپدید شده و توسط موجودات ماورایی و ارواح خبیثه به قلب ریگ جن فرستاده می شود، حتی عدم حرکت شترها را که وقتی به این ناحیه می رسند بدون هیچ واکنش و حرکتی می ایستند و دیگر گامی به سوی جلو برنمی‌دارند سندی بر ادعای خود برمی شمارند.

آنها حتی حرکت تپه های ماسه ای و تغییر شکل آنها را به علت وجود همین قدرت های شیطانی می دانند. علت علمی تمام این ها عوارض طبیعی این است که به علت نبود پوشش گیاهی در اکثر نقاط این کویر، شن های آن تحت تاثیر نیروی باد دائما در حال تغییر و حرکت هستند.

روایتی دیگر نقل می کند که در مرکز ریگ جن بهشتی گمشده وجود دارد که داخل این بهشت دریاچه ای زیبا قرار دارد و کنار آن نیز جنگل‌های انبوه وجود دارند. می‌گویند که شیاطین و ارواح خبیثه پشم شترها را در این ناحیه قرار داده اند و هر کس از مردم که به این منطقه دست پیدا کند بسیار ثروتمند خواهد شد. اما آیا این روایات حقیقت دارند؟

چیزی که مسلم است این است که در مرکز ریگ جن نه جنگلی وجود دارد و نه دریاچه ای. تنها چیزی که وجود دارد زمین های ماسه ای کویر است که به علت عدم بارش باران، گرمای شدید و تبخیر فراوان و شوری، اجازه رشد به هیچ گیاهی را نمی دهند.

لوازم مورد نیاز برای سفر به کویر ریگ جن

هنگام سفر به این کویر زیبا اقلام و وسایل زیر را به همراه خود داشته باشید:

  • کلیه لوازم شخصی؛
  • جعبه دارویی و کمک های اولیه؛
  • قطب نما و یا جی پی اس؛
  • کیسه خواب یا پتو؛
  • عینک آفتابی چراغ قوه و کفش مناسب؛
  • کرم ضد آفتاب و کرم برای قبل و بعد از گزیدگی؛
  • دوربین عکاسی برای ثبت شگفتی های کویر.

وضعیت آب و هوایی کویر ریگ جن

کویر ریگ جن نیز مانند تمام کویرها و مناطق فلات مرکزی ایران از تابش بسیار زیاد خورشید بهره برده و در نتیجه دارای تابستان های بسیار گرم و خشک می باشد. تقریبا می‌توان گفت که هشت ماه از سال ریگ جن دارای آب و هوایی خشک و گرم می باشد و در ماه های سرد سال، هوا اندکی مرطوب می شود.

چه زمانی به کویر ریگ جن برویم؟

بهترین فصل برای سفر به این کویر فصل پاییز می باشد این درست است که کویر ها دارای آب و هوایی به شدت گرم می باشند و احتمالاً فصل زمستان نیز به دلیل داشتن هوای سرد، زمان مناسبی برای رفتن به کویر خواهد بود اما خب زمستان کویر، خیلی قابل پیش بینی نیست. به همین منظور حتما قبل از اقدام به سفر از وضعیت آب و هوایی منطقه مطلع شوید.

اقامت در کویر ریگ جن

ابتدا لازم است بدانید که سفر به کویر ریگ جن سفری یک روزه نیست، در نتیجه حتما باید لوازم و اقسام تجهیزاتی کمپینگی را به همراه داشته باشید تا بتوانید سفری خوب و سلامت را در پیش بگیرید. شما برای اقامت و استراحت قبل از رفتن به کویر و همینطور پس از بازگشت از آن می توانید در روستاهای اطراف ریگ جن مانند انارک و جندق در کنار مردم مهمان نواز این مناطق بمانید.

سوالات متداول تورهای کویر ریگ جن