هیچ محصولی یافت نشد.

با تور رفتینگ آدرنالین را در تابستان تجربه کنید

تورهای رفتینگ با رعایت کامل موارد بهداشتی تحت نظارت شرکت ضدعفونی پاک نهاد

تور رفتینگ

کلک سواری یا رودگردی: یک توریسم ماجراجویانه شاد و استثنایی با تور رفتینگ.

قایق سواری گروهی در مسیر رودخانه های خروشان همراه با یک راهنمای متخصص، یک ورزش تفریحی هیجان انگیز و امن محسوب می شود. تور رفتینگ یکی از محبوب ترین تفریحات در میان گردشگران جهان می باشد.

تور رفتینگ یک تفریح پر شور و هیجان مخصوص جوانانی است که به تفریحات ساده و معمول راضی نمی شوند. در این نوع قایق سواری نیاز به پارو زدن پیوسته نیست بلکه در اغلب مواقع جریان آب، قایق را حرکت می دهد.

معمولا مدت زمان این ورزش ماجراجویانه و پر هیجان حداقل 30 دقیقه الی 3 ساعت می باشد، و در بعضی موارد ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد. یکی از نکات مهم که باید در این ورزش به آن بسیار توجه کرد، درجه بندی رودخانه هاست.

درجه بندی رودخانه ها با در نظر گرفتن میزان موج و خروش، عوارض طبیعی و مسائل امنیتی تعیین می گردد که معمولاً از 1 الی 6 درجه می باشد. در رودخانه ی درجه 1 اجازه ی ورود به کودکان داده می شود زیرا میزان موج و خروشان بسیار کم و ضعیف است و به راحتی می توان قایق را کنترل کرد. اما در رودخانه ی درجه 6 به دلیل احتمال مرگ و خطرات جدی، فقط افراد حرفه ای و متخصص می توانند به کلک سواری و یا رودگردی بپردازند.

تاریخچه رفتینگ

قدمت رفتینگ در جهان به سالیان دور باز می گردد. کلمه رفت در لغت به معنای قایق کوچک می باشد که در زبان فارسی به آن کلک هم می گوییم.

اولین قایق های چوبی در جهان توسط آمریکایی ها ابداع شد. قایق های رفتینگ در ابتدا فقط در موارد ضروری مانند جابجایی افراد و حمل کالا استفاده می شد. ولی از سال 1980 برای مصارف تفریحی و توریستی مورد استفاده قرار گرفت. به مرور زمان اوایل قرن بیستم قایق های رفتینگ بادی با روکش های pvc به شکل کنونی ساخته شد.

قایق رفتینگ یک قایق بزرگ است که بر اساس نوع و درجه بندی رودخانه ها و شدت خروش امواج آن، ظرفیت های مختلفی دارد که معمولا در گستره 4،6،8،10 الی 18 نفره هستند.

ویژگی های قایق های مناسب رفتینگ

امروزه قایق های رفتینگ از جنس بسیار مقاوم ساخته شده است که در اثر برخورد با صخره ها و سنگ ها آسیبی نمی بینند، همچنین بعضی از قایق ها این قابلیت را دارند که بر اثر تکان های شدید آب ریخته شده در قایق را بیرون می ریزند.

راهنمای قایق ها

راهنماهای ورزش رفتینگ اغلب افراد متخصصی هستند که پس از طی کردن دوره های آموزشی 2 الی 3 ساله مشغول به کار می شوند، وظیفه ی آنها آموزش نحوه صحیح پارو زدن، نکات ایمنی و هدایت قایق در مسیرهای زیبا، پر هیجان و البته امن تر می باشد.

تجهیزات مورد نیاز

لباس ویژه قایقرانی، کلاه ایمنی، جلیقه نجات، پارو، بادگیر، کیسه ضد آب برای نگهداری وسایل و یک دست لباس خشک.

رودخانه های مناسب تور رفتینگ در ایران

رودخانه سزار در استان لرستان

رودخانه سزار با شدت امواج 2 تا 4 درجه است که مناسب برای کایاک سواری و رفتینگ از مبتدی تا حرفه ای می باشد.

رودخانه دز واقع در استان های لرستان و خوزستان

رودخانه دز با شدت امواج 3 الی 5 درجه که از محبوب ترین رودخانه های استان لرستان و خوزستان می باشد.

رودخانه کشکان و رودخانه سیمره از دیگر رودخانه های مناسب تور رفتینگ در استان لرستان است.

رودخانه آرمند واقع در چهارمحال و بختیاری

رودخانه آرمند یا علیارود با شدت امواج بین 2 تا 4 درجه از مشهورترین رودهای ویژه ی تور رفتینگ با طول مسیر 20 کیلومتر می باشد. طی این مسافت حدود 4 الی 5 ساعت طول می کشد.

رودخانه چشم نواز هراز واقع در استان مازندران

این رودخانه در حد فاصل نارنجستان (پارک جنگلی میرزا کوچک خان) تا محمودآباد قرار دارد. با شدت امواج 2/5 تا 3/5درجه است که برای افراد مبتدی تا حرفه ای مناسب است ، طول رود 11 کیلومتر است که زمانی حدود 4 ساعت به طول می انجامد.

رودخانه زاینده رود

رودخانه زاینده رود با شدت امواج بین 3 تا 4 درجه است. این رودخانه در استان اصفهان و بخشی در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

رودخانه ی طویل سفیدرود

رودخانه ی سفید رود از به هم پیوستن دو رود قزل اوزن و شاهرود در شهر منجیل ترکیب شده است. سفیدرود با شدت امواج بین 2 تا 3 درجه از طولانی ترین رودهای کشور می باشد که مناسب کایاک سواری و رفتینگ است. این رودخانه را برای افرادی که می خواهند برای اولین بار رفتینگ را تجربه کنند پیشنهاد می کنیم.

رودخانه کرج

رودخانه کرج با شدت امواج 2 تا 4 درجه مناسب رفتینگ و کایاک سواری می تواند پیشنهاد جذاب و در دسترس برای افرادی که در استان تهران یا البرز هستند باشد.

طویل ترین رود کردستان رودخانه سیروان

رودخانه ای با مسیر پیچ در پیچ با مناظر چشم نواز و زیبا واقع در هورامانات کردستان، این رودخانه زیبا با شدت موج 3 تا 5 برای حرفه ای ها مناسب می باشد.

رودخانه خرسان چهار محال و بختیاری

با شدت امواج 3 تا 5 درجه، رودخانه زهره در استان های فارس و کهکیلویه و بویر احمد، رودخانه ی زیبای زاب آذربایجان غربی، رودخانه ی مشهور اروند در استان خوزستان، رودخانه سیمره واقع در استان ایلام و آبشار آب ملخ اصفهان از دیگر رودخانه های مناسب رفتینگ و کایاک سواری می باشند.

بهترین فصول برای این سفر ماجراجویانه و خاطره انگیز در ایران بهار و تابستان است.

رودخانه های مشهور و ویژه رفتینگ در جهان

تور رفتینگ یک تفریح و خوش گذرانی جهانی و بین المللی است.

رود سان کسی واقع در نپال

بهترین زمان رفتینگ در این رودخانه محبوب از ماه سپتامبر تا ژانویه می باشد.

رود نیل، واقع در اوگاندا

بهترین زمان برای رفتینگ این رودخانه پر خروش ماه ژانویه می باشد.

رود مگپای، انتاریو واقع در کانادا

رودخانه ای متفاوت در میان جنگل های زیبای کاج و صنوبر با طبیعت بکر، بهترین زمان برای رفتن به این رود، ماه های اوت و سپتامبر است.

رود فرانکلین، تاسمانی، واقع در استرالیا

رودخانه ای محبوب برای رفتینگ های حرفه ای، مناسب برای تمامی روزهای فصل تابستان.

یکی دیگر از تورهای مشهور در میان ایرانی ها، تور رفتینگ شهر پوکت تایلند می باشد.

سوالات متداول تورهای رفتینگ

✅ تور رفتینگ چیست؟

تور رفتینگ یک نوع قایق سواری پر هیجان برای کسانی که میخواهند تجربه آدرنالین بالا رو تجربه کنند بسیار لذت بخش است. در تور رفتینگ نیاز به پارو زدن مداوم نیست زیرا در بعضی از قسمت های رودخانه اروند رود و یا زاینده رود شما همراه با آب حرکت میکنید. تور رفتینگ یکی از پرطرفدارترین ورزش های آبی در جهان میباشد. همچنین در نظر داشته باشید در تور رفتینگ با توجه به خروشان بودن رودخانه میزان سختی دارد که معمولا از 1 تا 6 میباشد.

✅ آیا تور رفتینگ برای کودکان مناسب است ؟

تور رفتینگ برای کودکان زیر 15 سال توصیه نمی شود زیرا در بعضی اوقات خروشان بودن رودخانه موجب بر هم زدن تعادل قایق میشود.

✅ برای تور رفتینگ چه تجهیزاتی نیاز است؟

لباس مخصوص رفتینگ، لباس اضافی گرم، پتو مسافرتی، کلاه آفتاب گیر، عینک آفتابی و ضد آفتاب، کفش مخصوص پیاده روی و کفش اضافی میان وعده خشک مثل خرما، قمقمه آب، کوله پشتی سبک، دوربین عکاسی و دوربین دو چشمی، داروهای مخصوص، کیف کمک‌های اولیه، مقداری پول نقد

✅ چرا برای سفر به تور رفتینگ باید با تور رفت ؟

1-راحتی حمل و نقل تجهیزات تور رفتینگ 2- اطلاع از وضعیت رودخانه های شهرکرد 3- داشتن تور لیدر های مجرب 4- داشتن محل اقامت مناسب 5- مقرون به صرفه بودن 6- راحتی حمل و نقل برای سفر به تور رفتینگ

✅ بهترین فصل برای سفر به تور رفتینگ چه موقع است؟

بهترین فصل برای تور رفتینگ فصل بهار و تابستان است ، در فصل بهار و مخصوصا تابستان با توجه به گرم بودن هوا آب رودخانه بسیار خنک و لذت بخش است . فصل زمستان اصلا مناسب تور رفتینگ نمیباشد زیرا به دلیل کوهستانی بودن و بارش فراوان باران اجرای تور رفتینگ غیر ممکن خواهد بود.