مقالات گردشگری

فرودگاه های استانبول

فرودگاه جدید استانبول

آشنایی با فرودگاه های استانبول

استانبول زیباترین و پرجمعیت ترین شهر ترکیه است که در سال های اخیر سعی کرده امکانات لازم را در راستای سهولت جابه جایی مسافران داخلی و بین المللی فراهم کند.

این شهر با توجه به اینکه مقصد گردشگری و یا اقامتی بسیاری از افراد است در زمینه توسعه  حمل و نقل به خوبی عمل کرده است. بخش زیادی از این توسعه ها در زمینه فرودگاه های استانبول صورت گرفته و تا به امروزه این شهر صاحب سه فرودگاه بین المللی شده است. یکی از این فرودگاه ها با ظرفیت سالانه جابه جایی حداکثر 200 میلیون مسافر، عنوان بزرگترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص داده است. در ادامه ی این مطلب قصد داریم ضمن معرفی فرودگاه های استانبول به ویژگی ها و امکانات آن ها نیز نگاهی بیندازیم.

فرودگاه بین المللی آتاتورک

فرودگاه آتاتورگ یکی از بزرگترین فرودگاه های شهر استانبول است که در بخش اروپایی آن احداث و در سال 1924 افتتاح گردید. همچنین بعنوان قدیمی ترین فرودگاه استانبول نیز شناخته می شود و به دنبال همین مسئله افراد زیادی به ویژه مردم ترکیه برای سفرهای داخلی و بین المللی خود به این فرودگاه مراجعه می کنند. جالب است بدانید که بیش از 90 درصد پروازهای  ترکیش ایرلانز از فرودگاه آتاتورک انجام می شود. فرودگاه بین المللی آتاتورک در سال 2015 در جایگاه شلوغ ترین فرودگاه های جهان قرار داشت. همچنین در سال 2018 میلادی این فرودگاه به همراه دیگر فرودگاه های اروپا نظیر؛ آلمان، لندن و فرانسه بعنوان پرترددترین فرودگاه های اروپا شناخته شدند.

شما برای دسترسی به فرودگاه آتاتورک، می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی متعددی نظیر اتوبوس و قطارهای شهری تعبیه شده، استفاده کنید. همچنین دو پایانه یا ترمینال مسافربری در این فرودگاه در نظر گرفته شده که ترمینال شماره 1 قدیمی ترین بخش این فرودگاه نیز محسوب می شود، این ترمینال به منظور استفاده مسافرانی است که بلیط داخلی ترکیه را خریداری کرده اند. ترمینال شماره 2 در مقایسه با ترمینال شماره 1 ساختار جدیدتر و مدرن تری داراست و دارای رستورن ها، کافه ها و فروشگاه های متعددی جهت خدمات رسانی به مسافران بین المللی است. لازم به ذکر است که این سالن به منظور استفاده مسافرانی است که بلیط های خارج از ترکیه را تهیه کرده اند.

تور های گردشگری ترکیه

فرودگاه بین المللی سابیها گوکچن

یکی دیگر از بهترین فرودگاه های بین المللی استانبول ترکیه می توان به فرودگاه بین المللی سابیها گوکچن اشاره کرد. این فرودگاه که بسیار پیشرفته تر از فرودگاه آتاتورک است در سال 2009 کار خود را با جابه جایی مسافران داخلی و خارجی آغاز کرد. این فرودگاه در بخش آسیایی استانبول قرار گرفته و برای دسترسی به آن نیز امکانات حمل و نقلی متعددی نظیر؛ اتوبوس، تاکسی و قطار شهری فراهم شده است. در سال 2015 میلادی فرودگاه بین المللی سابیها گوکچن با پذیرش سالانه 28 میلیون مسافر، پس از فرودگاه آتاتورک بعنوان یکی از پرترددترین فرودگاه های جهان شناخته شد. در سال 2010 میلادی نیز بعنوان بهترین فرودگاه دنیا از آن تقدیر به عمل آمد. جهت رفاه حال مسافران داخلی و خارجی، امکانات بسیار متنوعی برای این قرودگاه در نظر گرفته شده است. وجود یک هتل 4 طبقه در کنار فرودگاه که همواره آماده پذیرای از مسافرانی است که به دلیل تاخیر در پرواز و یا  توقفات طولانی بین پروازهای مختلف مجبورند زمان زیادی را در فرودگاه منتظر بمانند یکی از ویژگیهای مهم این فرودگاه محسوب می شود؛ مسافران می‌ توانند شب و یا ساعاتی را در اتاق های این هتل به استراحت بپردازند. کافه ها و رستوران های گوناگون با غذاهای بین المللی متنوع، پارکینگ 4 طبقه برای پارک خودروهای مسافران با ظرفیت بیش از 4000 خودرو، مراکز خرید بزرگ، سالن های کنفراس و مرکز همایش های بین المللی از دیگر امکانات این فرودگاه به شمار می روند.

فرودگاه استانبول

فرودگاه جدید استانبول بعنوان بزرگترین فرودگاه جهان، با استفاده از پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات در سال 2018 میلادی ساخته شد. دلیل نام گذاری لقب این فرودگاه به نام بزرگترین فرودگاه جهان، به این خاطر است که؛ مساحت به کار برده شده برای ساختمان و باند فرودگاه چیزی حدود 76/5 میلیون مترمربع است که در مقایسه با دیگر فرودگاه های جهان بسیار بزرگ تر است. البته طبق پیش بینی های صورت گرفته قرار است با تکمیل دیگر فازهای فرودگاه و گسترش آن تا سال 2028، بعنوان تنها فرودگاه جهان که آسیا، اروپا و آفریقای شمالی را به هم متصل می کند نیز شناخته شود. همچنین قرار است تا سال 2023 میلادی زیر ساخت های لازم جهت پرواز به 110 کشور دنیا نیز فراهم گردد. گفته ها حاکی از آن است که با گسترش و توسعه تمامی فازها و انتقال بخش کالاهای تجاری فرودگاه آتاتورک به فرودگاه جدید استانبول به دلیل عدم گنجایش، بخش تجاری فرودگاه آتاتورک تعطیل خواهد شد. ظرفیت تخمین زده شده برای جابه جایی مسافران این فرودگاه، 150 میلیون مسافر در سال است که قرار است با توسعه ساختمان های مربوطه تا 200 میلیون مسافر را نیز پذیرش کند.

فرودگاه جدید استانبول به واسطه طرح معماری برج مراقبت و ساختمان اصلی فرودگاه که توسط بهترین مهندسان و طراحان ساخته شده است، در سال 2015 میلادی موفق به کسب جایزه بین المللی معماری شیکاگو شد؛ با ساخت و اتمام این فرودگاه بین المللی، تاثیر قابل توجهی بر پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری ترکیه را شاهد خواهیم بود. کما اینکه تا امروزه نیز این فرودگاه نیمه کار توانسته صنعت توریسم ترکیه را بهبود ببخشد. به منظور رفاه حال گردشگرانی که از نقاط دور و نزدیک دنیا برای سفر به این فرودگاه مراجعه می کنند، امکانات و خدمات متنوع با بهترین کیفیت در نظر گرفته شده است. مراکز خرید متعدد و بزرگی در سالن های این فرودگاه طراحی شده است تا تمامی نیاز مسافران را به طور کامل پوشش دهد.  همچنین بزرگترین هتل فرودگاهی دنیا نیز در جوار این فرودگاه ساخته شده که با بیش از 450 اتاق آماده خدمات رسانی به مسافران است. کافی شاپ و رستوران های متنوع با بهترین غذاهای ترکی و بین المللی نیز در این مکان وجود دارند. علاوه بر این ها، باشگاه ورزشی برای علاقه مندان به ورزش، هزاران صندلی در سالن های فرودگاه و پارکینگ چند طبقه برای خودروهای مسافران با ظرفیت 40 هزار خودرو  نیز از دیگر امکانات این فرودگاه بین المللی به شمار می روند. فرودگاه جدید استانبول در تلاش است تا با دیگر شرکت های بزرگ هواپیمایی دنیا همانند شرکت های هواپیمایی عربی قطر و امارات و همچنین شرکت های هواپیمایی اروپایی رقابت کند.

تور های استانبول

مشاهده تورهای آفری ، ارزان قیمت و تخفیف دار استانبول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *