پنل خورشیدی ارزان

پنل خورشیدی

پنل خورشیدی ارزان

پنل خورشیدی – خرید پنل خورشیدی ارزان قیمت

امروزه با توجه به افزایش جمعیت در سراسر دنیا و نیاز روزافزون جوامع امروزی به انرژی های متفاوت و همچنین اهمیت به محیط زیست ؛ محققان ، پژوهشگران امکان استفاده از انرژی های پاک را فراهم کرده اند.

یکی از منابع انرژی پاک که چندین سال است مورد استفاده قرار میگیرد ، استفاده از انرژی خورشیدی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی یا همان برق می باشد.البته ناگفته نماند که انرژی خورشیدی بسیار گسترده تر از فقط تولید انرژی الکتریکی کاربرد دارد.

حال به این سوال می خواهیم پاسخ دهیم . پنل خورشیدی چیست و سپس به کاربردهای آن پرداخته و در آخر مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار میگیرد .

پنل خورشیدی ، سیستمی است که می تواند انرژی خورشید را دریافت کند و آن را به الکتریسیته تبدیل کرده و سپس در مصارف تجاری و مسکونی بتوان از این نیروی الکتریسیته استفاده کرد .

این صفحات تبدیل کننده انرژی ، فتوولتائیک نامیده می شوند . بصورت کلی به پدیده‌ای که در اثر تابش نور بدون استفاه از مکانیزم‌های محرک، الکتریسیته تولید کند پدیده فتوولتائیک و به هر سیستمی که از این پدیده‌ها استفاده کند سیستم فتوولتائیک گویند .

  • ساختار پنل های خورشیدی

پنل های خورشیدی متداول برای تولید الکتریسیته را به اصطلاح پنل های فوتوولتاییک می نامند.این پنل ها از تعداد زیادی سلول خورشیدی تشکیل شده اند و ماده اصلی تشکیل دهنده پنل های خورشیدی نیز در حال حاضر سیلیکون می باشد.

پنل‌های خورشیدی در دو لایه‌ی مثبت و منفی ساخته می‌شوند که در مجاورت یکدیگر باعث تشکیل یک میدان الکتریکی می‌شود.

به طور کلی ، زمانیکه فوتون ها به یک سلول خورشیدی برخورد می کند ، الکترون ها را از اتم هایشان جدا می کنند .زمانیکه الکترون ها در یک مدار شناور می شوند ، الکتریسیته تولید می کنند.چندین سلول خورشیدی یک پنل خورشیدی را تشکیل می دهند و چند پنل ، میتوانند از طریق سیم کشی به هم متصل شوند تا یک آرایه خورشیدی را تشکیل دهند.هرچه تعداد پنل ها بیشتر باشد ، انرژی بیشتری تولید خواهد شد .

  • پنل های خورشیدی چگونه برق تولید می کنند؟

با تابش نور خورشید ، پنل های خورشیدی انرژی تابشی را به اینورتر منتق می کنند و اینورتر برق را در شبکه به جریان می اندازد.بطور کلی پنل های خورشیدی ، جریان مستقیم برق تولید می کنند ولی شبکه برق بیشتر کشورها از جمله ایران با جریان متناوب تامین می شود.

در اینجاست که اینورترهای تبدیل جریان مستقیم به متناوب وارد عمل می شوند و جریان متناوب را در سیستم به چرخی در می آورند.

یک اینورتر خورشیدی ، جریان برق مستقیم را از پنل های خورشیدی میگیرد و برای تشکیل جریان متناوب از آن استفاده می کند.

 

این صفحات خورشیدی از ترکیب نیمه هادی ساخته شده اند که وظیفه آنها تبدیل انرژی نورانی خورشید به انرژی الکتریکی می باشد که به 3 دسته تقسیم بندی شده اند :

  1. صفحات فتوولتائیک پلی کریستال (Photovoltaic Polycrystalline Panels)
  2. صفحات فتوولتائیک مونوکریستال (Photovoltaic Monocrystalline Panels)
  3. صفحات فتوولتائیک نواری (Thin Film)

همچنین سیستم های خورشیدی خود بر اساس نحوه استفاده به دو دسته متصل به شبکه و مستقل از شبکه تقسیم بندی می شوند .

دسته ی اول بیشتر در مناطق شهری و نزدیک شبکه برق استفاده می شود.از مزایای آن کاهش مصرف برق می باشد که می تواند نیاز به انرژی را تا حد قابل قبولی در ساعات روز بر آورده کند.

و اما دسته ی دوم که به نام سیستم خورشیدی مستقل از شبکه شناخته می شود ، بیشتر در مناطق دور از شهر یا دور از شبکه برق کاربرد داشته و بطور کاملا مستقل در طول شبانه روز وظیفه تامین برق را بر عهده دارد.

از مزایای آن ؛ عدم نیاز به شبکه سراسری ، عدم نیاز به سوخت ، سازگاری با محیط زیست ،نداشتن آلودگی صوتی و همچنین عدم نیاز به آب برای تولید برق می توان اشاره کرد.

و اما معایب آن در حال حاضر هزینه سرمایه گزاری بالا و همچنین وابستگی به تغییرات تابش خورشید در طی روز و ماه های مختلف ؛ می باشد .

 

کاربردهای نیروگاهی پنل خورشیدی

تأسیساتی که با استفاده از آنها انرژی جذب شده حرارتی خورشید به الکتریسیته تبدیل می‌شود نیروگاه حرارتی خورشیدی نامیده می‌شود این تأسیسات بر اساس انواع متمرکز کننده‌های موجود و بر حسب اشکال هندسی متمرکز کننده‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:و اما در نیروگاههای حرارتی خورشیدی وظیفه اصلی بخش‌های خورشیدی تولید بخار مورد نیاز برای تغذیه توربینها است یا به عبارت دیگر می‌توان گفت که این نوع نیروگاهها شامل دو قسمت هستند:سیستم خورشیدی که پرتوهای خورشید را جذب کرده و با استفاده از حرارت جذب شده تولید بخار می‌نمایند و سیستمی موسوم به سیستم سنتی که همانند دیگر نیروگاههای حرارتی بخار تولید شده را توسط توربین و ژنراتور به الکتریسیته تبدیل می‌کند.

 

  • دیگر کاربردهای پنل های خورشیدی

 

 

گرم کردن خانه :

یکی از موارد استفاده از سلول های خورشیدی تامین آب گرم برای سیستم های گرمایشی در ساختمان است. لوله های آبی که بر روی سقف نصب شده اند آب را پس از گرم کردن به داخل ساختمان پمپاژ می کنند.

تامین انرژی برق برای ساختمان :

هر ساختمان برای گردش آب به یک پمپ نیاز دارد. این پمپ را می توان به برق خانه متصل نمود اما استفاده از انرژی خورشیدی برای راه اندازی آن بسیار مقرون بصرفه تر است. انرژی برقی که توسط سلول های خورشیدی تامین می شود می تواند یک پمپ را برای به جریان انداختن آب در ساختمان به کار بیندازد.

 

تامین آب گرم مصرفی :

جای استفاده از آب گرمکن های گازی یا برقی می توان از انرژی خورشیدی برای گرم کردن آب ساختمان استفاده نمود. استفاده از پانل های خورشیدی مقرون بصرفه ترین روش برای تامین آب گرم است و نقش موثری در کاهش مصرف انرژی گاز و برق ایفا می کند.

 

سیستم های تهویه مطبوع :

با استفاده از فن ها و سیستم های تهویه خورشیدی می توان به میزان قابل توجه مصرف انرژی را بهینه سازی نمود و هزینه های جاری را کاهش داد. دستگاه های تهویه نظیر فن سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حمام و دستگاه های تهویه مطبوع که در طول روز کار می کنند مصرف انرژی بالایی دارند،

از این رو به منظور کاهش هزینه قبوض و استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی از پانل های خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز سیستم های تهویه استفاده می گردد.

 

تامین روشنایی فضای باز :

با استفاده از صفحات خورشیدی می توان در طول روز باتری ها را شارژ نمود و در شب برای روشن کردن لامپ هایی که در محوطه ساختمان و باغچه ها تعبیه شده اند استفاده کرد. با استفاده از این روش مسیر تردد در شب روشن می شود و ساکنین دچار سردرگمی نخواهند شد.

پنل خورشیدی

پنل خورشیدی ارزان

خرید پنل خورشیدی

خرید پنل خورشیدی ارزان

خرید پنل خورشیدی ارزان قیمت