آخرین تورهای ویژه شب یلدا

مراسم شب یلدا، جشن پیروزی نور بر اهریمن!

ایرانیان باستان در برگذاری جشن های مختلف به بهانه های جور و واجور همواره سرآمد بوده اند. مراسم شب یلدا نیز یکی از شناخته شده ترین دورهمی ها و البته جشن های باستانی ایرانیان محسوب می شود. مراسمی که نشانگر پیروزی نور بر تاریکی ( تاریکی نماد اهریمن) و بلند شدن روز نسبت به شب برای مردم زمان های گذشته و باور های آنها محسوب می شده است.
از آنجایی که در دوران باستان زندگی عمده مردم با کشاورزی سپری می شده است؛ وجود خورشید و گرما برای رونق محصولات آنان، از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. برگذاری جشن شب یلدا به مناسبت کاهش تدریجی مدت زمان شب و افزایش روز با گفتگو، روشن کردن آتش و خوردن تنقلات نشانه اهمیت این موضوع در زندگی مردم زمان باستان داشته است.

تور شب یلدا

مرجع سفر برگزار کننده و ارائه کننده تورهای ویژه شب یلدا از تمامی نقاط ایران . تورهای زمینی و تورهای هوایی بصورت گروهی و انفرادی با نازلترین قیمت . رزرو هتل ، ویلا و سوییت در سرتاسر دنیا .

درباره ی شب یلدا

شب یلدا

شب یلدا یکی از باستانی ترین جشن های ایرانیان به حساب می آید. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با شروع زمستان است، گرامی داشته می‌شود.

خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از سرو تنقلات، شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.

«شب یلدا» که به عنوان یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان مطرح بوده به‌صورت رسمی در تقویم ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ قبل از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت.

آنان ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش است.

رسم و رسوم گوناگون شب چله در ایران

با اینکه برگذاری و شب نشینی مراسم شب یلدا از شمال تا جنوب ایران، یک هدف و یک روتین مشخص دارد؛ اما طبعاً تفاوت های اقلیمی هم آن را دستخوش تغییر کرده است. یکی از نماد های نقش بسته در ذهن تمام افراد هندوانه و انار است که هر کدام با هدف و دلیل محکمی در این شب، میل می شوند.

در مناطق کوهستانی ایران مانند کردستان شب یلدا با پخت غذاهایی نظیر دلمه و پذیرایی از مهمانان طی میشود. در جنوب کشور نیز پخت غذاهای معروف هر شهر به همراه لبو، یا رنگینک بسیار رواج دارد. بردن هدیه از سمت داماد برای خانواده تازه عروس در شهرهایی مانند اصفهان، گیلان، آذربایجان غربی و شرقی، و شیراز جزء جدانشدنی این مراسم محسوب می شود.

برپایی تور شب یلدا در شهرهای بزرگ

اصولا در شهر ها و روستاهای کوچک بازدید از بزرگترهای فامیل رسم است و این مسئله حتی در بسیاری از شهر های بزرگ هم رواج دارد. با اینکه مدتهاست در شهرهای بزرگی همچون تهران، یزد، شیراز و غیره تور شب یلدا برگذار شده و با برپایی برنامه های مختلف مخصوص بلندترین شب سال، شکل و شمایل جدید و تازه ای به آن بخشیده شده است.

به طور کلی، تور شب یلدا به طور یک شبه، یا 3 شب متوالی ( دو روز قبل از 30 آذر) برگذار شده و در آن شنیدن موسیقی محلی، آشنایی با افراد جدید، چشیدن خوراکی های مختلف و مرسوم این شب مانند هندوانه، انار و آجیل از جمله برنامه های معمول به حساب می آید.

تور ویژه شب یلدا در دی ماه 98

مرجع سفر  برگزارکننده انواع تور های داخلی و خارجی در شب یلدای 98 تورها و برنامه های ویژه ای دارد. مرجع سفر ارائه انواع تورها با قیمت و شرایط گوناگون برای تمام افراد را در الویت خود قرار داده. به همیت خاطر میتوان برای آخرین شب پاییز امسال از لیست تورهای ویژه شب یلدا خریداری نمایید.

شب یلدا مصادف 30 آذر 98 می‌باشد. تورهای ویژه شب یلدا نیز تا پایان دی ماه در مرجع سفر ادامه خواهد داشت. که شامل انواع تورهای ارزان قیمت داخلی و خارجی می باشد.

هرساله در شب یلدا در سراسر ایران عزیز مراسمات خاص و متنوع برگزار می‌شود. که بهترین فرصت برای آشنایی با آداب و رسوم متنوع کشورمان است. به همین خاطر مرجع سفر سعی داشته تور های متنوع داخلی در تمامی مناطق ایران برگزار کند.

تور شب یلدا