مقالات گردشگری

دریاچه نمک خور کجاست؟

دریاچه نمک خور کجاست؟

دریاچه نمک خور

یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در استان تاریخی اصفهان دریاچه نمک خور می‌باشد که در منطقه کویری خور و بیابانک قرار گرفته است و از قدیمی ترین منابع نمکی ایران به شمار می رود.

سطح دریاچه را اشکال منظم هندسی پوشانده‌اند که نمکین بوده و به صورت شبکه ای شکل گرفتند که با آنها اصطلاحا پلی گون(polygon)یا چند ضلعی می گویند.

در فصل سرد زمستان این اشکال نمکی یا همان پلی گون ها در اثر مخلوط شدن با خاک رس به رنگ سیاه درآمده و در تابستان به علت تبخیر زیاد سفید می‌شوند.

با کاهش مقدار نمک پلی گون ها سخت و سفت می شوند و به هنگام افزایش مقدار نمک آنها حالت شکننده‌ای پیدا می کنند.

ارتفاع ضلع های نمکی که در این منطقه وجود دارد حدوداً ۳۰ متر است و مساحت آن ها تا یک و نیم متر مربع تخمین زده شده است.

این منطقه کویری از دو چاله شمالی و جنوبی تشکیل یافته که وسعت چاله جنوبی سه برابر چاله شمالی می باشد.حدود ۲۰ درصد از سطح چاله شمالی را نمک سیاه تشکیل می‌دهد در حالی که این سطح در چاله جنوبی تنها ۵ درصد است.
از لحاظ آب و هوا از آنجایی که دریاچه نمک خور اصفهان در ناحیه بیابانی واقع شده روزهایی به شدت گرم و شب هایی به شدت سرد دارد.

میزان بارش باران در منطقه به طور میانگین سالانه ۲۰ میلیمتر می باشد و میانگین دما در گرمترین زمان سال ۵۵ درجه سانتیگراد اندازه‌گیری شده است.

هوای منطقه به لحاظ بیابانی بودنش در چهار فصل سال گرم و خشک است،اما بهترین زمان برای سفر به این ناحیه و بازدید از دریاچه نمک مهرماه تا اردیبهشت ماه می باشد.

همواره به یاد داشته باشید که اگر در فصول گرم سال به این ناحیه سفر می کنید،باید آب کافی و لوازم مربوط به جلوگیری از آفتاب زدگی همراه خودتان داشته باشید.

یکی از گشت های مهم تور کویر مصر دریاچه نمک خور می باشد .

دریاچه نمک خور کجاست؟

در واقع دریاچه نمک خور  و بیابانک در شرقی ترین نقطه استان اصفهان که تقریباً ۴۰ کیلومتر  با اصفهان فاصله دارد واقع شده است.

دلیل پیدایش پلی گون ها در دریاچه نمک خور چیست؟

به هنگام بارش باران در این منطقه کویری آب در زمین های اطراف به صورت سیلاب هایی جمع می شود و سپس به سمت دریاچه نمک سرازیر شده و سطحی از آب دریاچه را در بر می گیرد.

این آب های مذکور به دلیل شوری کویرهای اطراف اشباع از نمک هستند و وقتی به دریاچه می‌ریزند به علت دمای بالای هوا و سرعت زیاد تبخیر،لایه ای از نمک از خود به جای می گذارند.

میزان اختلاف دما در روز و شب موجب شکسته شدن لایه‌های نمکی سد میشود و رطوبت لایه های زیرین از میان ترک ها و شکستگی ها به بیرون نفوذ می کنند.

این رطوبت اندک بر اثر خشکی زیاد هوا از بین رفته و در نهایت چند ضلعی های نمکی پلیگون ها سطح دریاچه را می پوشانند.

ارزش اقتصادی دریاچه نمک خور چیست ؟

از نظر اقتصادی دریاچه نمک خور در اصفهان ارزش بالایی دارد و از آن به عنوان یکی از گنجینه‌های کشورمان یاد می‌کنند.

این دریاچه به عنوان بزرگترین معدن پتاس در جهان شناخته شده است.

پتاس یا همان پتاسیم هیدروکسید یک ترکیب معدنی است که یکی از قوی ترین باز ها به شمار می رود و کاربردهای فراوانی در صنایع دارد.تولید صابون مایع یکی از موارد کاربردی این ترکیب محسوب می شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که کانال هایی در دل کویر حفر کرده اند که آب شور را به حوضچه های تبخیر انتقال داده تا در کارخانه پتاس در ۴۰ کیلومتری خور فرستاده شود.

علاوه بر پتاس ۱۶ نوع ماده دیگر نیز از این مکان به دست می آید مانند:نمک صنعتی،نمک طعام،نمک شستشو،نمک طبی و منیزیم.

اسکان و اقامت در دریاچه نمک خور :

به طور کلی امکانات زیادی در منطقه وجود ندارد،اما اگر شما مایلید که شب را در این ناحیه به صبح برسانید می‌توانید از مراکز اقامتی که در شهرهای اطراف دریاچه وجود دارند بهره بگیرید.

در غیر این صورت اگر بیابانگرد حرفه ای هستید و سایقه سفر به مناطق بیابانی دارید،می توانید برای خودتان در کویر کمپ به پا کنید و شب را در این ناحیه به یک و وسوسه انگیز سپری کنید.

نشانی دریاچه نمک خور :

استان اصفهان،۴۰ کیلومتری شرق مرکز شهرستان خور و بیابانک،محور ارتباطی طریق الرضا علیه السلام خور-طبس

برای مشاهده تمامی تورهای کویر مصر روی دکمه کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *